Reducerar matsvinnet från norr till söder
Hållbarhet och matsvinn är i ropet och allt fler av de stora inköpskedjorna inom storköksmarknaden ställer sig samma fråga; "Hur kan vi begränsa svinn och driva mer hållbart?"
Inköpsorganisationen Nores har tagit stora steg de senaste åren för att hjälpa sina medlemmar att handla mer hållbart, och ett av stegen är ett närmare samarbete med Millum. VD för Nores, Pål Semb-Johansson, berättar vilka åtgärder de har satt igång för att sprida både engagemang och kunskap till sina medlemmar.
Först och främst handlar det om att alla måste fatta tydliga och goda beslut redan i planeringen av inköpen. Genom användning av inköpsverktyget Millum Procurement, som vi kallar Buy at Nores, kan alla våra medlemmar använda verktyg som hjälper både i planeringen av inköp, utarbetande av menyer, samt ger bättre lageröversikt. För Nores är det viktigt att våra medlemmar tänker på miljön och matsvinn vid inköp, tillagning och servering av maten. VD på NoresPål Semb-Johansson
Samhällsansvar för medlemmarna
Nores har cirka 1 000 medlemsföretag över Norge och Sverige, så Semb-Johansson och administrationen tar ansvaret på allvar.
Det är mycket viktigt att vi som inköpsorganisation aktivt arbetar för att sprida kunskap till våra medlemmar och skapar förutsättningar för att det blir enklare för dem att driva mer hållbart. Genom samarbete med Matvett och KuttMatsvinn2020 får medlemmarna tillgång till verktyg som gör deras arbete med att minska matsvinnet enklare och mer synligt. Att vara en del av en större gemenskap som arbetar mot samma mål gör det lättare att komma igång med arbetet i egen verksamhet också.Pål Semb-Johansson
Hotel Continental knäckte koden
Hotel Continental är medlem i Nores och framhålls som ett bra exempel på hur kökschefen kan fatta aktiva beslut för att minska matsvinnet. Kökschef Stig Drageide berättar att innan de började använda Millum Procurement fullt ut, gick mycket mat till spillo.
Det var en del mat som hamnade i sopkorgen, både från matproduktionen och från gästernas tallrikar. Därför kände vi att vi måste göra något och lösningen blev en kombination av fokus på inköp genom Millum Procurement och medlemskap i 'Kutt Matsvinn 2020'. Kökschef på restaurang Theatercaféet, Hotel ContinentalStig Drageide
Resultaten av åtgärderna kom snabbt och var överraskande bra.
Nu har vi lyckats minska matsvinnet från 135 gram per gäst till 100 gram per gäst, vilket motsvarar 35 kg på 1 000 gäster. Det handlar om att fatta goda beslut.Stig Drageide
Särskilt är möjligheten att i detalj beräkna mängden ingredienser som behövs för olika recept och menyer som ger effekt. Detta görs i en modul som kallas Menybank.
Det är ett viktigt verktyg. Där kan vi ange hur många portioner som ska tillagas, få översikt över allergener och få en kalkyl och inköpslista baserat på detta. Det innebär att vi gör mycket mer exakta inköp till varje enskild rätt. Sammantaget resulterar detta i en stor minskning både i matsvinn och i kostnader.Stig Drageide