Hoppa till huvudinnehåll

En droppe i havet räddar inte världen

Visste du att det årligen serveras över 200 miljoner luncher i lunchrestauranger och matsalar? Volymerna i storhushållsbranschen är enorma, därför måste branschen ta ansvar för att leverera hållbar mat.

Av: Sofie Vatle 06.07.2022 11:39

servering

Viljan att bidra till en ökad hållbar utveckling inom storhushållsbranschen är stor, men frågan är om det går tillräckligt fort. Resultaten i den nyligen publicerade IPCC-rapporten visar att vi har mindre tid på oss än väntat.

Vårt samhällsansvar är att vara en innovatör för digitala lösningar som möjliggör ett faktabaserat och målinriktat hållbarhetsarbete inom branschen. Vi ska underlätta och operationalisera de bästa lösningarna.

Knut Øksby

Affärsutvecklare Millum och Matinfo

Räkna elefanter och inte möss

Inköpare, leverantörer och konsumenter har under de senaste åren blivit alltmer medvetna och ställer högre krav på maten vi äter. Men om det ska göra någon skillnad för vår planet är vi tvungna att få med oss de stora aktörerna i branschen.

Därför inriktar sig nu Millum på att stötta det arbete som redan pågår i branschen. Vi vill effektivisera och digitalisera det som i dag utförs med enkla och till viss del analoga medel.

Øksby


Øksby är inte ensam om att tycka att det viktigaste är att få med de stora aktörerna. Morten Karlsen är inköpschef på NHO Reiseliv Innkjøpskjeden och är tydlig med att branschen måste vidta åtgärder för att åstadkomma ändrade vanor. 

Om vi ska få med alla på en grön omställning måste konsumenterna ställa krav och utmana de stora aktörerna inom mat och dryck. Stora ord och goda intentioner hjälper inte om man inte följer upp med konkreta handlingar. Ingen kan göra allt, men på NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har vi valt ut några av FN:s 17 Globala mål för hållbar utveckling som vi jobbar med.

Morten Karlsen

Inköpschef NHO Reiseliv Innkjøpskjeden


Rapporter från Matvett visar att matsvinnet är en stor utmaning och att storhushållsbranschen måste ta sin del av ansvaret. Nortura är en av de största matproducenterna i Norge och har länge haft stort fokus på matsvinn.

Vi anser att en reducering av matsvinnet är den hållbarhetsåtgärd som är viktigast att genomföra. Att slänga mat är både oetiskt och ekonomiskt oförsvarbart. Vi arbetar med egna rutiner och i nära samarbete med företag och kunder för att reducera matsvinnet. Vi jobbar med att optimera vår produktion och se till att en så stor del som möjligt av djuret går till matproduktion.

Petter Brinchmann

Försäljningschef Nortura Proff

_D856472

Intern och extern press

Både Nortura Proff och NHO Reiseliv Innkjøpskjeden berättar att de känner såväl intern som extern press på företagen att bidra till ökad hållbarhet och reducerad miljöpåverkan.

 

Som en av de största producenterna har vi ett samhällsansvar att förse konsumenterna med pålitlig och hållbar mat. Därför stöttar vi alla som är med och delar det ansvaret.

Brinchmann

Karlsen har en klar uppfattning om hur man ska utnyttja det ökande intresset för hållbarhet för att få med hela värdekedjan. 

Vi använder oss av detta för att ställa ännu hårdare krav på våra leverantörer. Vi förväntar oss att de tar ställning till vilka av FN:s 17 Globala mål för hållbar utveckling som de ska jobba målinriktat med.

Karlsen

Hållbarhet ska vara en konkurrensfördel

Alla tre är eniga om att det måste skapas en mer hållbar utveckling inom branschen, men de vet också att det redan är en pressad bransch. De stora aktörerna kan inte satsa uteslutande på små nischer eller trender.  

Det är uppenbart att hållbarhetsåtgärder som ger utslag på försäljning och resultat är enklare att genomföra. Vi bidrar med att utbilda framtidens kockar så att de vet hur de ska driva ett kök som är både lönsamt och hållbart.

Karlsen

Hos Nortura arbetar vi ständigt med att utveckla nya produktkoncept som uppfyller kundernas höga krav. Vi ska utnyttja hela djuret och inspirera genom koncept som ”Stykkevis og Delt” (bit för bit). ”Bortglömda” delar av djuret utnyttjas bättre, till låg råvarukostnad, vilket i sin tur ger ökad lönsamhet och stora fördelar beträffande matsvinn.

Brinchmann

Øksby har lagt märke till en förändring i branschen och att allt fler innovativa och driftiga nystartade företag tar kontakt.

Det är fantastiskt att se engagemanget som finns bland landets entreprenörer. Vi måste flytta berget sten för sten.

Øksby

Konsensus i diskussionen är att hela branschen måste vara med, särskilt de tunga aktörerna, om man ska nå målen.

DSC_6000-2

 

Fotograf: Farrukh Wahab Manzoor