Gör hållbarhet till en konkurrensfördel
Volymerna i storhushållsbranschen är enorma och varje år serveras det över 200 miljoner luncher i norska matsalar. Det är branschens skyldighet att rikta allt fokus mot hållbara åtgärder. Även om intresset och viljan är stor inom branschen är frågan om det går tillräckligt fort.
Vi har märkt en tydlig förändring i kundernas inställning. Vi lägger allt mer resurser på utveckling av lösningar som främjar en grön omställning. Hållbarhet och samhällsansvar har blivit en av de viktigaste parametrarna för våra kunder vid användningen av Millum Procurement. VD MillumBjørn Anskau
Verktygen måste finnas
En grönare inköpsstrategi i företaget handlar om att underlätta för användarna att ta bra beslut. För att möjliggöra detta måste man ha rätt verktyg, och det erbjuder Millum Procurement.
Hos Millum ligger fokus på att kunderna ska kunna reducera sitt matsvinn och undvika onödiga transporter genom bättre inköpsrutiner. Millum Procurement ger mer kontroll över inköpen och är inriktat på att reducera det egna klimatavtrycket. Verktygen hjälper inköparna att ta beslut som gynnar både verksamheten och miljön genom att undvika felbeställningar och extratransporter.
Vi arbetar ständigt med att ge aktörerna de verktyg som behövs för att kunna fatta bättre beslut. Vi måste visa att hållbarhet och mindre matsvinn också kan ge ekonomiska vinster, något som ofta är nyckeln till nysatsningar.
Viktigt med extern input
Hos Millum har fokus alltid legat på att utveckla bästa möjliga inköpsportal med funktioner som efterfrågas av kunderna. Därför har Millum letat efter samarbetspartner med spetskompetens inom samhällsansvar. Valet föll på Factlines, Plateful, RISE och Klimato.
Samarbetet med Factlines hjälper Millum-leverantörerna att dokumentera matens resa från jord till bord. Detta ger aktörerna en möjlighet att synliggöra sitt etiska ansvarstagande och samhällsansvar för sina samarbetspartner.
Genom samarbetet med Plateful görs helt bra råvaror tillgängliga från kända grossister och tillverkare som av olika anledningar inte går att sälja i vanliga kanaler. Kunderna kan välja dessa i sin inköpslösning, för att förhindra matsvinn.
Tillsammans med RISE och Klimato har Millum utvecklat en modul för att beräkna klimatavtrycket för rätter och menyer, så att deras kunder ska veta vilken typ av avtryck det de planerar att servera kommer att ha.
Vi måste tänka bortom de traditionella affärsmodellerna om vi ska fortsätta att vara branschledande. Kunderna ställer tuffa krav, men tillsammans hittar vi lösningar som bidrar till en grönare inköpsvardag.
Lönsamhet och hållbarhet går hand i hand
Som i alla andra branscher styrs besluten av både lönsamhet och samhällstrender. Hos Millum har man länge märkt av en övergång till en grönare inköpsvardag, men även att samhällsansvar inte väger lika tungt som mer lönsamma beslut.
Det är uppenbart att hållbarhetsåtgärder som ger utslag på försäljning och resultat är enklare att genomföra. Vi vet att våra kunder bryr sig om både resultat och samhällsansvar utan att det ligger någon motsättning i det. Att strukturera alla inköp och använda en inköpsportal leder till stora besparingar och reducerade transportutsläpp, och har därmed en direkt inverkan på både slutresultatet och miljön.