Hoppa till huvudinnehåll

Än finns det sätt att bidra till hållbarhet och ekonomisk vinst

Intresset för hållbarhet och miljö sköljer över oss likt en våg, både på ett nationellt och internationellt plan. Man smider stora planer för framtiden och målar upp visioner av både nollutsläpp och avveckling av fossilt bränsle. Men ord leder inte till förändring, det krävs handling.

Av: Sofie Vatle 06.07.2022 11:41

shutterstock_1476499586

Vad tror du att din chef hade sagt om du berättade att du har en idé om att öka företagets slutresultat och samtidigt rädda miljön? Dina tankar hade garanterat blivit uppskattade både på det mötet och på framtida möten. Faktum är att idén är lika enkel som den är bra. Genom att strukturera alla inköp kommer företaget både att spara pengar och värna om miljön.

Många små ovanor leder till negativ klimatpåverkan

Du har kanske funderat på vad din bransch kan göra för att bidra till klimatkampen? Genom att börja internt kan man identifiera alla de ovanor som finns inom företaget. Förhoppningsvis går det inte att hitta några större, men många små ovanor kan också leda till ett onödigt stort klimatavtryck.
I mitten av augusti gick Culina ut i Horecanytt med ett klagomål på beställningsrutinerna till delar av branschen. Kathrine Starheim hos Culina berättar om en vardag där samma kunder, vare sig det är hotell, matsalar eller restauranger, lägger små ad-hoc-beställningar under loppet av veckan, något som leder till att totalsumman för beställningen blir högre och skapar ökade klimatutsläpp i samband med paketering och transport.

När en så stor leverantör som Culina går ut och varnar om att de får “för många” och onödiga beställningar, bör varningsklockor ringa hos alla inköpschefer i branschen. Vi på Millum hyllar Culina för att de går i bräschen i kampen mot branschens miljöpåverkan.

Mer kontroll är lösningen

I sin artikel lyfter Starheim fram ett av de stora problemen, nämligen bristen på struktur och planering hos beställarna i branschen. Det är därför viktigt att de som beställer lär sig rutiner som bidrar till bättre inköp, både för plånboken och miljön. 

Genom att använda en inköpsportal, följa förhandlade avtal och planera inköp kan man både spara pengar och värna om miljön. Stora delar av vår bransch ingår i någon slags inköpsorganisation som erbjuder sina medlemmar tillgång till Millum Procurement, men många väljer att inte utnyttja den möjligheten. Beror detta på att man inte är tillräckligt insatt i vilka fördelar som finns?

Att strukturera alla inköp och använda en inköpsportal leder till stora besparingar och reducerade transportutsläpp och har därmed en direkt påverkan på både slutresultat och miljön.