Offentligt sjukhus sparar hundratusentals kronor tack vare inköpssystem
För ett par månader sedan skrev Helse Nord-Trøndelag om ett framgångsrikt pilotprojekt på Namsos sjukhus. Projektet innebar att sjukhusets servering tog hjälp av teknik i form av ett inköpssystem. Köket uppskattar att portalen kan hjälpa dem att spara hundratusentals kronor om året på inköp, och resultatet är överförbart till storkök inom andra offentliga sektorer, som förskolor, skolor och fängelser.
Bättre inköpspriser
Namsos sjukhus märkte snabbt effekten av att använda portalen. De har framför allt upplevt fördelen av att ha tillgång till framförhandlade priser hos sina leverantörer. Det kan nämligen vara stor skillnad på avtalade priser och det pris de betalar. Skillnaden är till och med så stor att köket på Namsos sjukhus uppskattar att det går att spara hundratusentals kronor på årsbasis med hjälp av tekniken från Millum.
Dessutom konstaterar sjukhuset att det är tidsbesparande att ha alla varor samlade på ett ställe, i stället för att handla lite här och lite där från de olika leverantörerna.
Inköpssystem särskilt utvecklat för storkök
Millum har specialiserat sig på restaurangbranschen och har byggt upp en unik insikt om hur det är att driva ett storkök, och att vara storköksleverantör. IT-företaget utvecklar nya funktioner baserat på användarnas återkoppling och bjuder ofta in dem till seminarier. På så sätt får de som jobbar i branschen sina önskningar uppfyllda – och en enklare vardag.
Krav på hållbar restaurangdrift
Det ställs ständigt högre krav på storköken att fatta hållbara beslut. Att livsmedelsbranschen har stort inflytande på miljön och att restaurangerna måste ta sin del av ansvaret är både rätt och rimligt.
Inköpsportalen som sjukhuset fick testa har flera funktioner som underlättar hållbar drift. Smidigare menyplanering, inventering, koldioxidberäkning och registrering av matsvinn är några av funktionerna som ser till att den här aspekten beaktas.
Fördel för både inköpare och leverantörer
Användningen av Millums teknik ska vara en fördel för både inköpare och leverantörer. Inköparna ska alltid kunna hitta varorna de behöver, till rätt pris, och smidigt kunna lägga beställningar. Leverantörerna å sin sida får varor och kataloger samlade på ett enda ställe, och en enda kontaktpunkt mot alla kunder.
Portal för alla storkök – både i privat och offentlig sektor
Det är mycket som krävs för att ett serveringsställe ska kunna drivas effektivt, lönsamt och hållbart. Verksamheten är beroende av flera olika faktorer, exempelvis attraktiva priser, tillgängliga varor, enkel menyplanering, snabb inventering och lågt matsvinn. Det gäller både offentliga och privata serveringsställen, stora som små.
Sammanfattningsvis visade pilotprojektet hur restaurangen på Namsos sjukhus kan spara både tid och pengar, och samtidigt värna om miljön. Och att detta är överförbart till andra storkök.