Hoppa till huvudinnehåll

Mognadsgrad hos inköpere

Att investera och implementera stora inköpssystem görs inte i en handvändning. Hela företaget måste vara redo för kommande förändringar och fånga möjligheten att optimera och förbättra rutiner och strategi kring inköp.

Av: Sofie Vatle 03.10.2017 12:01

samarbeidsmoete

Vår erfarenhet och kunskapsutveckling inom inköp visar ett direkt samband mellan en inköpsfunktions mognadsgrad och de värden de levererar till organisationen, berättar Michael Willner, Försäljningschef för Millum Sverige.

I researcharbete för Millum har KPMG valt att dela in de olika mognadsgradnivåerna i fyra olika nivåer. Dessa definierar hur långt företaget har kommit när det gäller att etablera bra och effektiva inköpsstrategier och rutiner. Man ser att det finns ett samband mellan realiserade besparingar och effektivitetsvinster som går parallellt med mognadsgraden i företaget.

Vi upplever hela tiden att mognadsgraden internt i företaget avgör huruvida vi kan ha en dialog kring implementering av inköpssystem. Det kräver mycket av ett företag och viljan att göra besparingar och effektivisera måste komma från högsta ledningen. Utan förankring i ledningen kommer de anställda inte heller ha möjlighet att effektivisera fullt ut och göra besparingarna.

Michael Willner

De bästa inköpsfunktionerna presterar i genomsnitt 340 % bättre än inköpsfunktioner med lägre mognadsgrad. Det finns följaktligen stor potential och möjliga vinster med en investering i inköpsfunktionen.

Min erfarenhet ger indikation om att företagen själva utvecklas i fråga om mognadsgradnivå under processens gång. Några ser snabbt ett behov av att komma upp i hög/bäst i klassen-nivå, medan andra kan använda flera år på att se behovet och möjligheten.

Michael Willner

Mognadsgradnivå

Låg mognadsgrad

  • Bristande strategisk förankring och egen inköpsstrategi
  • De procedurer som finns etablerade är sammankopplade med transaktionsbaserade inköp och grundläggande kontrollmekanismer
  • Planering är en lokal aktivitet och sker i samband med den årliga budgetprocessen.
  • Det finns inget besparingsmål eller andra fastställda mål
  • Bristande länk till styrelse- och ledningsnivå

Medel mognadsgrad

  • Inköpsstrategi finns utvecklad och dokumenterad
  • Inköpsstrategi är delvis känd utanför anskaffningsfunktionen
  • Anskaffningsfunktionen träffar regelbundet centrala aktörer och får återkoppling gällande prestationer och utföranden
  • Direkt förbindelse och relation till styrelse- eller ledningsnivå
  • Formella riktlinjer är befintliga, men ses inte som obligatoriska

Hög mognadsgrad

  • Centrala intressenter är fullt engagerade i strategiutvecklingen för inköp
  • Inköpsstrategin stödjer en bredare organisatorisk strategi
  • Strategi har fokus på att leverera kommersiella fördelar och riskstyrning
  • Strategin innehåller mål och aktiviteter, både kortsiktiga och långsiktiga
  • Alla medlemmarna i inköpsgruppen har regelmässig kontakt med viktiga intressenter

«Bäst i klassen»

  • Inköpsstrategin ligger i linje med överordnad strategi och återspeglar dess värdegrunder och mål
  • Strategi är förankrad i bred omfattning och täcker en rad kommersiella och icke kommersiella mål
  • Gemensamma KPI och mål har avtalats och godkänts med interna intressenter
  • Anställda i ledningsposition är aktivt engagerade i inköp för att främja leverantörsdialog och utvecklingsaktiviteter.