Millum om hållbarhet
Under de senaste åren har begrepp som socialt ansvar, hållbarhet och företagsansvar (CR) dykt upp i företagens kommunikation, även på Millum. Men vad har Millum gjort de senaste åren för att öka fokus på dessa punkter internt och externt?
Vi såg tidigt att områden som hållbarhet och socialt ansvar skulle vara viktigt för våra kunder. Därför avsatte vi en intern resurs som fick i uppdrag att utforska dessa områden. Det är för tre år sedan och nu kan du tydligt se avtrycket av detta i allt vi gör. Harknadschef och ansvarig för hållbarhetTiril Zelow Bliksmark
Konsekvent genom hela utvecklingen
Vi arbetar ständigt med att utveckla digitala lösningar som hjälper kunderna till hållbar handel genom våra portaler. En sådan grönare inköpspolicy i företaget handlar om att göra det möjligt för kunderna att göra så informerade och hållbara val som möjligt genom att använda våra system när de handlar.
Så, vad har Millum arbetat med de senaste åren som stöder socialt ansvar och hållbarhet?
- Ständigt utveckla lösningar som gör det lättare att göra hållbara val
- Utvecklade en klimatavtrycksräknare för att beräkna delarna i menyerna via Menybank associerade med vår huvudprodukt Millum Procurement
- Är medlem i FN: s Global Compact och arbetar för att följa de tio principerna utöver nuvarande hållbarhetsmål
- Samarbetar med Factlines (ett norskt företag som specialiserat sig på ansvarsfull leverantörshantering och kartläggning av försörjningskedjor) för att öka antalet certifierade leverantörer
- Undertecknade Greenwashing-affischen för att visa att vi står bakom och gör vårt bästa för att följa de tio principerna för grönare marknadsföring och kommunikation
- Deltar i Matfloken med fokus på måltider, matavfall och matproduktion
- Medlem av S-FOOD som är ett nationellt nätverk för mat och hållbarhet för att lära sig mer om dessa områden
- Utforskar möjliga lösningar för mätning och kontroll för att minska matsvinn hos våra kunder
- Vad gör Millum internt
- Det är inte bara mot kunderna som fokus har varit. Det har skett en bra utveckling av kompetens och fokus internt när det gäller hållbarhet. Genom att gå igenom alla inköp har bättre val gjorts för inköp av papper, möbler, tvättmedel etc. Separata miljöstationer har inrättats för källsortering och utdelningsprodukter har tagits bort från mässor och kundmöten.
Det handlar om att alla i företaget måste ta ägande och ansvar för våra hållbarhetsmål. Vi kan inte bara göra hälften av jobbet och bara fokusera på externa faktorer. När alla internt deltar i strategin ser vi att den sprider sig till både utveckling och drif.
Vision för hållbarhet och socialt ansvar som bas
Tidigt i processen upprättades en vision om att Millums hållbarhetsarbete ska följa: "Vi kommer att göra det möjligt för våra kunder att uppnå sina respektive hållbarhetsmål med Millums teknik."
Baserat på detta har Millum beslutat att vårt största bidrag för att uppnå klimatmålen är att vara en facilitator så att alla användare gör så informerade val som möjligt när de använder våra system för inköp, menyplanering, köksekonomi etc.