Hoppa till huvudinnehåll

Mer än ett inköpssystem: Företagsrestaurangkedja med stort samhällsansvar använder alla Millums funktioner

Coor Norge blev under Matprisen 2023 utnämnd till vinnare av det prestigefyllda priset Årets storkök. Alla deras företagsrestauranger använder Millums inköpssystem, komplett med alla tillgängliga funktioner och moduler. Dessa verktyg har visat sig vara viktiga hjälpmedel för företagsrestaurangerna i deras strävan efter ökad hållbarhet och effektivisering av dagliga operationer i restaurangköket.

Av: Una Tingvik Haave 02.01.2024 09:06

kantinemat

Bättre översikt med CO2-kalkylator och funktion för matsvinn

Coor Norge insåg tidigt att deras inköpssystem, Millum, inte bara kunde hantera beställningar, utan också vara ett effektivt verktyg för att stärka både den dagliga driften av alla företagsrestauranger och stödja alla kedjans aktiviteter inom samhällsansvar.

För att mäta och rapportera om dessa aktiviteter använder Coor Norge både Millums CO2-kalkylator och matsvinnfunktion. CO2-kalkylatorn gör det enkelt för dem att beräkna och jämföra klimatavtrycket på recept och menyer, medan matsvinnfunktionen förenklar registreringen av matsvinn. Detta ger Coor Norge en helhetsbild av klimatavtrycket och matsvinnet på varje personalrestaurang och säkerställer en mer hållbar drift.

Visionen här är att koppla matsvinnet till våra inköp, så att vi kan få volymen på alla inköp mätt mot matsvinn, för då har du verkligen fått en total översikt över allt.

Marianne Hayes Antonsen

Hållbarhetsutvecklare på Coor Norge

 

Mer hållbar och ekonomisk storköksdrift med Menyplanering

Coor Norge använder också Millums Menybank med funktionen Menyplanering. Den ger möjlighet att skapa veckomenyer med optimalt klimatavtryck samtidigt som den ger en noggrann översikt över råvaruutnyttjande och kostnader. Coor Norge använder detta verktyg som ett hjälpmedel för bland annat att säkerställa att alla företagsrestauranger serverar mat med korrekt klimatavtryck.

Vi arbetar systematiskt med recept, och det är viktigt för oss när vi sätter ihop ett recept att det inte bara sätts ihop, utan att det har både rätt näringsinnehåll och så lågt klimatavtryck som möjligt. Det är också viktigt för oss att visa klimatavtrycket på menyerna, så att vi kan informera gästerna och inte minst våra egna anställda om detta och öka deras medvetenhet.

Marianne Hayes Antonsen

Menyplaneraren har också ekonomiska fördelar. I lösningen går det att registrera antalet sålda portioner för varje recept i en menyplan. Varje gång receptet visas i menyplanen visas även det senast registrerade antalet sålda portioner. Detta ger översikt över hur mycket som såldes i förhållande till den ursprungliga beställningen och kan hjälpa inköpare att fatta informerade beslut om hur mycket de ska beställa nästa gång. På så sätt minskar även mängden matsvinn.

 

Modul för effektiv inventering

För tidskrävande uppgifter som inventering använder Coor Norge Millums Inventeringsmodul. Den ger de anställda möjlighet att utföra både individuella och gemensamma inventeringar, antingen direkt genom modulen eller via Millums inventeringsapp– som också fungerar offline. Denna lösning förenklar inventeringsprocessen och gör den därmed mer effektiv och tidsbesparande.

 

Utbildning i inköpssystemet

Eftersom Millum är ett viktigt verktyg i Coors företagsrestauranger i Norge är det avgörande att de anställda har god kunskap om hur de använder systemet och vilka möjligheter som finns. Coor Norge ser därför till, gärna med hjälp av Millum, att ge grundlig utbildning i alla moduler med tillhörande funktioner. På så sätt blir vardagen i företagsrestaurangerna så effektiv som möjligt och Coor Norge säkerställer centralt att all rapportering omfattar data från alla företagsrestauranger och kan hämtas ut från ett ställe.

Vi ska se till att Millum används på rätt sätt genom att ge utbildning i alla funktioner i Millum. På så sätt kommer alla vara väl rustade när det gäller användning av tillgängliga appar och andra möjligheter i systemet.

Marianne Hayes Antonsen