Hoppa till huvudinnehåll

Tre saker som Millum Procurement hjälper dig med

Fler och fler företag skaffar sig ett inköpssystem. Ofta har företaget identifierat ett eller flera inköpsrelaterade områden som de skulle vilja förbättra. Det allra vanligaste är att man vill få mer kontroll, reducera kostnader och frigöra tid för de anställda.

Av: Sofie Vatle 01.05.2018 13:52

damer-pc2

På det stora hela kan Millum Procurement absolut hjälpa till med dessa saker. Men det är viktigt att understryka att ett inköpssystem inte är en “quick-fix”. Hela företaget måste vara med och det krävs engagemang för att lyckas.

Bjørn Anskau

VD Millum

Att investera i ett inköpssystem kräver en genomtänkt plan och en tydlig strategi. Om du funderar på om du behöver få bättre kontroll på dina inköp, eller om det skulle löna sig att skaffa ett inköpssystem, kan det vara en god idé att ta kontakt med Millum.

Vi har många skickliga konsulter och mycket erfarenhet internt. Det är lika viktigt för oss att kunden faktiskt får nytta av ett inköpssystem. Om kunden inte har tillräckligt hög handelsvolym kommer det inte att vara lönsamt att investera i ett inköpssystem.

Hur kan ett inköpssystem hjälpa dig att få mer kontroll, reducera kostnader och frigöra tid för de anställda?

1. Millum Procurement hjälper dig att upprätthålla och följa dina avtal

Den viktigaste aspekten med att börja använda ett inköpssystem är att du får full kontroll och översikt över alla dina avtal. Avtalen definierar först och främst ett givet pris, men också standardkrav på service och kvalitet, samt leveransgarantier. Genom att göra alla inköp i samma system kan du se till att avtalen hålls och att du får rätt vara vid rätt tid, varje gång.

Millums mål är att bidra till enklare handel. Med hjälp av Millum Procurement får du ökad kontroll över dina inköp. När du samlar alla dina inköp på ett och samma ställe säkerställer du att samtliga inköp sker på dina villkor. Detta bidrar till en bättre inköpsupplevelse och en enklare vardag.

2. Millum Procurement minskar dina kostnader i inköpsprocessen

När du får en översikt över alla avtal och kan fastställa vilka leverantörer som kommer att vara tillgängliga för dina inköpare, skapas möjligheter att spara pengar och reducera kostnader. Samtidigt får du kontroll över handeln som sker utanför avtal och kan undvika att inköpare gör dåliga köp.

Kostnadsbesparingar är en viktig aspekt för alla inköpsorganisationer. Genom att systematisera alla inköp kan man stoppa dyra inköp som inte är lönsamma och istället hjälpa företaget att göra de rätta inköpen.

3. Millum Procurement hjälper dina anställda att använda tiden till värdeskapande arbetsuppgifter

För de anställa kan det vara en stor övergång att gå från manuella beställningar med stor frihet till elektroniska inköp med fastställda avtal och leverantörer. Men när de har vant sig vid systemet kommer de att upptäcka att de kan använda tiden till mer värdeskapande arbetsuppgifter.

Det ligger i människans natur att vara skeptisk till förändringar som vi själva inte har drivit igenom. Men vi har i 15 år upplevt att slutanvändarna snabbt inser nyttan och lönsamheten med att använda Millum Procurement. Jag menar att kockar borde få laga mat och inte lägga tid och energi på att ringa runt för att göra beställningar och inköp. När alla får använda tiden till det de är bäst på, kommer företaget även att uppleva andra fördelar, förutom den ekonomiska, med att använda Millum Procurement.