Nordiskt inköpssystem ger gnista till hotellkedjan Radissons globala projekt
Efter en framgångsrik pilotstudie för att integrera Millums inköpssystem med ERP-systemet SAP för ett av Nordens största Radisson-hotell, har integrationen nu implementerats på nästan alla Radisson-hotell i Skandinavien. Millum och Radisson är båda mycket nöjda med resultaten. Det nordiska inköpssystemet har bevisat att det kan hantera komplexa processer och integrationer i en global koncern, medan Radisson å sin sida har fått värdefulla insikter i hur de kan driva sin inköpsplattform utanför Skandinavien.
Hur ett nordiskt inköpssystem blev vägvisare för en global koncern
För nästan fyra år sedan bestämde Radisson att alla deras hotell globalt skulle införa det kinesiska GPP som sitt inköpssystem. Situationen utvecklades dock något annorlunda då de skandinaviska hotellen uttryckte en stark önskan om att fortsätta med sitt befintliga inköpssystem, Millum. Detta system hade alltid fungerat utmärkt för dem och utgjorde redan en viktig del av organisationens infrastruktur.
Efter att ha blivit medvetna om hur väl det nordiska inköpssystemet fungerade för deras skandinaviska hotell, tog Radisson ett anmärkningsvärt beslut. De valde inte bara att tillåta användning av Millum som inköpssystem för sina skandinaviska hotell, utan de ville också göra en pilotstudie med Millum, för att koppla inköpssystemet mot ERP-systemet SAP för ett av deras största hotell i Norden, Radisson Blu Waterfront Hotell i Stockholm. Efter en väl genomförd pilot, skulle integrationen rullas ut på samtliga hotell i kedjan i hela Skandinavien. Därefter önskade Radisson använda insikterna från piloten för att driva sin inköpsplattform utanför Skandinavien.
Att integrera ett sådant system med ett inköpssystem kan vara en lång och komplicerad process, men Millum tog utmaningen på fullt allvar. De hade alltid sagt att de kunde hantera och integreras med alla processer som används i en organisation, och såg detta som en strålande möjlighet att demonstrera sin kompetens.
Framgång för det nordiska inköpssystemet
Efter en framgångsrik pilot började integrationen som planerat att rullas ut på resten av Radissons hotell i Skandinavien. I dagsläget har detta genomförts för nästan alla hotellen, medan de återstående hotellen förväntas bli anslutna under nästa år.
Detta har alltså varit en stor framgång för Millum, som har fått behålla sina inköpskunder hos Radisson Skandinavien, och samtidigt bevisat att de kan hantera komplexa processer och integrationer över landsgränser i ett globalt företag. Framgången har även varit stor för Radisson, som nu har fått svar på hur de ska koppla sina hotell globalt mot sitt valda ERP-system, SAP.