Hoppa till huvudinnehåll

Elektroniska inköp har förändrat branschen

Storköksbranschen består av många små och stora företag som köper av varandra. Marknaden av leverantörer och producenter är stor, och kan kännas oöverskådlig. Genom att använda Millum Procurement förenklas inköpsprocessen, och förutsägbarheten ökar både på inköps- och leverantörssidan.

Av: Sofie Vatle 10.08.2021 05:50

kokker-tablet

Det kan vara svårt att stå ensam i förhandling med varje enskild leverantör om bästa möjliga avtal eller leveransvillkor. Därför har en stor del av branschen samlats inom olika inköpsorganisationer, som Gress-gruppen, NHO Innkjøp, Nores och Umoe Resturants.

Fördelen med att vara många blir särskilt tydlig genom ett inköpssystem. Genom att ingå ”stordriftsavtal” med leverantörerna kan medlemmarna i inköpsorganisationerna uppnå mer gynnsamma avtal både gällande pris och leverans.

Vi ser att medlemmarna i inköpsorganisationerna, som även är våra kunder, drar fördel av att vara organiserade och använda vårt inköpssystem. Huvudargumentet för ett inköpssystem är pris, utan tvekan. Men det finns många andra fördelar som medlemmarna ständigt får upp ögonen för.

Bjørn Anskau

VD Millum

Vilka konkreta fördelar får man?

Det finns många fördelar med att använda Millum Procurement. Tre av dem är större kontroll över företagets inköp, förenklade processer och ökad lönsamhet. Ökad lönsamhet eftersom man alltid handlar till det förhandlade priset, samtidigt som man sparar in tid på administrativa uppgifter. 

Det viktigaste är först och främst att ha en tydlig inköpsstrategi och förankra den hos de anställda innan man sätter i gång. Utan en tydlig plan för att utnyttja fördelarna med systemet är det ingen mening. Det är också extremt viktigt att de anställda har samma inställning.

Kontroll över all handel

Med ett digitalt inköpssystem har företaget mycket bättre kontroll och översikt över vad som skall köpas, vilka avtal som används och var utgifterna växer. Systemet ger minskade kostnader genom ökad synlighet och större kostnadskontroll.

För en inköpare handlar det om att reducera antalet inköp utanför befintliga avtal och stärka relationerna med leverantörerna för att uppnå den bästa handeln. Med ett effektivt digitalt inköpssystem kan du täta läckagen och få bättre kontroll, utan att behöva lägga tid på att söka upp och läsa rapporter.

Förenklade processer

Framtiden för inköp är P2P, eller ”Purchase to Pay”. Det innebär att alla inköp samlas på ett enda ställe, i en enda tjänst. Som inköpare ska du kunna gå från beställning till betalning utan omvägar. Enkelt och smidigt. Du ska inte heller behöva fundera på vilka leverantörer som tillhandahåller vad. Dina avtal bör vara en del av ditt verktyg.

Ökad lönsamhet

Med bättre kontroll och enklare processer kan både ledningen och de anställda fatta bättre beslut som ökar lönsamheten på både botten- och topplinjen. Rätt inköpssystem styr och reducerar administrationskostnaderna genom processautomatisering och optimering, och gör det möjligt för varje anställd att spara pengar åt företaget.

Det kan låta självklart, men det kräver ju verkligen att alla bitar faller på plats. När hela företaget är rustat för att ta de rätta besluten kan man se besparingarna i resultatet.